Jobcoaching

Heeft uw medewerker extra begeleiding nodig om goed te kunnen functioneren op de werkvloer? Bijvoorbeeld vanwege mentale of fysieke klachten, een andere manier van communiceren of moeite met structuur en overzicht? Dan biedt jobcoaching uitkomst.

Jobcoaching is intensieve, praktische begeleiding op de werkplek die gericht is op het duurzaam versterken van de inzetbaarheid van een medewerker. De jobcoach helpt niet alleen de medewerker, maar betrekt ook de leidinggevende, collega’s en andere betrokkenen bij het proces. Samen wordt gewerkt aan een werkbare situatie waarin uw medewerker kan groeien, zich prettig voelt en duurzaam inzetbaar is.

Wanneer is jobcoaching de juiste stap?

Jobcoaching kan onder andere worden ingezet in de volgende situaties:

  • Begeleiding bij de terugkeer naar werk na (langdurige) afwezigheid door fysieke of mentale klachten;
  • Begeleiding bij ingrijpende veranderingen in iemands functie of takenpakket;
  • Ondersteuning bij structuur en planning (o.a. taakstructurering, timemanagement, omgaan met routines)
  • Bemiddeling bij misverstanden, conflicten of cultuurverschillen op de werkvloer
  • Ondersteuning bij inwerktrajecten (bijvoorbeeld van medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt of medewerkers die extra begeleiding nodig hebben om tot duurzame inzetbaarheid te komen);
  • Het succesvol maken van een werkervaringsplaats.

Hoe werkt Jobcoaching in praktijk?

Uw medewerker krijgt persoonlijke begeleiding van een vaste jobcoach. Een jobcoachtraject is maatwerk, maar kent meestal de volgende opbouw:

Intake en werkplekonderzoek

De joboach voert een uitgebreide intake met medewerker en werkgever. Op basis hiervan wordt een matchingsprofiel opgesteld. Dit vormt de basis voor het vaststellen van de coachingsdoelen en het bepalen van de in te zetten interventies. Het resultaat is een Trajectplan op maat.

Coaching op de werkvloer

De jobcoach voert regelmatig individuele of gezamenlijke sessies uit met de medewerker en, indien nodig, met collega’s of leidinggevende(n), gericht op ontwikkeling.

Evaluatie en bijstelling

De ontwikkelingen worden regelmatig geëvalueerd en indien nodig wordt het trajectplan tussentijds bijgesteld.

Afronding en borging

Als de medewerker voldoende zelfstandig functioneert wordt de begeleiding afgebouwd en wordt er toegewerkt naar volledige zelfredzaamheid op de werkvloer.

Wat is de impact van jobcoaching?

Jobcoaching zorgt voor helderheid, rust en ontwikkeling op de werkvloer.

Voor uw medewerker levert jobcoaching het volgende op:

  • Grotere kans op werkbehoud of doorgroei
  • Meer zelfvertrouwen en zelfinzicht in eigen kwaliteiten en leerpunten.
  • Betere werk-privébalans door hulp bij planning, energiemanagement en structuur.
  • Verbeterde sociale vaardigheden en communicatie op de werkvloer.
  • Ondersteuning bij omgaan met beperkingen, zonder de focus op tekortkomingen.
  • Meer zelfstandigheid en regie over eigen loopbaan.
  • Meer motivatie en werkplezier

Voor u als werkgever heeft de inzet van jobcoaching de volgende voordelen:

  • Betere werkprestaties van de medewerker door gerichte begeleiding.
  • Lagere verzuimcijfers en minder uitval, dankzij ondersteuning bij stress, werkdruk of belastbaarheid.
  • Verbeteren van inclusiviteit met het oog op verschillende achtergronden/culturen
  • Verhoogde loyaliteit van medewerkers door persoonlijke aandacht en ondersteuning.
  • Ontlasting van leidinggevenden bij het aansturen en begeleiden van medewerkers met extra ondersteuningsbehoefte.
  • Betere samenwerking binnen teams, doordat de jobcoach ook collega’s kan ondersteunen in het omgaan met verschillen.
  • Minder spanningen of misverstanden op de werkvloer door heldere communicatie en begeleiding: een proactieve aanpak en vroegtijdige signalering voorkomt escalatie.
  • Inzicht in subsidiemogelijkheden en regelingen, zoals loonkostensubsidie, no-riskpolis of jobcoachvergoeding.
Neem contact op

Wilt u meer informatie ontvangen? Neem dan contact met ons op of vraag vrijblijvend een offerte aan.