Uitval op het werk; voorkomen is beter dan genezen

Hoe voorkom je uitval van een werknemer?

Wat maakt toch dat we soms uitgeblust thuis komen na een werkdag? Hoe leuk je baan ook kan zijn, het kan de beste overkomen. Maar wanneer dit de overhand gaat nemen en je hebt al je vrije tijd nodig om weer op te laden, dan zou het weleens zo kunnen zijn dat je last van stress hebt.

Voor werknemers een uitdaging om dit te gaan herkennen, maar ook voor de werkgever ligt er een taak om voorwaarden te creëren waardoor een werknemer niet uit valt. Voorkomen dat de stress toeslaat en niet meer is te overzien, betekent dus op tijd ingrijpen.

Stress hoeft niet alleen door een werksituatie veroorzaakt te worden. De combinatie van hoge belasting op het werk in combinatie met hoge belasting privé, kunnen stressklachten veroorzaken en ervoor zorgen dat werknemers steeds minder kunnen functioneren op het werk. Slaat dit om in chronische stress, dan is de kans groot dat een werknemer uitvalt.

Factoren

Wat werknemers als stress kunnen ervaren op het werk, ligt op een aantal vlakken. Is er sprake van meerdere factoren en tel daarbij factoren vanuit een privé situatie bij, dan bestaat de kans dat iemand het niet meer overziet, met ziekmelding als gevolg.

Maar welke factoren op het werk hebben hier dan invloed op? Een korte omschrijving om hier wat meer inzicht in te krijgen.

Taakinhoud

Passen de taken van de werknemer  bij het persoonlijke prestatievermogen? Tijdsdruk, te hoge verwachtingen, teveel verantwoordelijkheden en taken die niet bij de vaardigheden passen kunnen leiden tot stress.

Beloning

Is er balans tussen de energie die in het werk wordt gestopt en welke beloning daar tegenover staat?  Als je veel geeft, zonder het idee te hebben dat je iets daarvoor terugkrijgt, kan dit ervoor zorgen dat er stress ontstaat en plezier en voldoening in het werk afnemen.

Controle

Wanneer het gevoel van geen controle of inspraak hebben ontstaat, dan kunnen situaties waarin dit gevoel aanwezig is vermeden worden of voor onrust zorgen. Het maakt immers toch niet uit welke eigen inbreng er ook wordt gegeven, want er wordt toch niets mee gedaan.

De leidinggevende

Gebrek aan steun en begrip is een belangrijke factor en een grote veroorzaker van stress. Het komt regelmatig voor dat werknemers prima werk hebben verricht vanwege deze positieve insteek van een leidinggevende,. Komt er een wisseling van de wacht en zijn deze eigenschappen niet aanwezig, dan voelt men zich snel niet begrepen en wordt de voldoening en prestatie minder.

Veranderingen in organisaties

Grote veranderingen in teams, structuur of bijv. procedures kunnen meer impact hebben dan kleine veranderingen. Bij veranderingen kan het twee kanten opvallen, of werknemers zien hierdoor kansen of het veroorzaakt stress bij werknemers.

Gebrek aan collegialiteit

In een omgeving waarbij veel collega’s bereid zijn om elkaar te helpen, waar een goede en positieve sfeer heerst en waarin informatie duidelijk wordt verspreid, is minder stress. Het leidt zelfs tot betere prestaties en grotere betrokkenheid.

Onzekerheid over baanbehoud

Een van de factoren die stress kan veroorzaken is de angst om een baan te verliezen. Zeker in organisaties waar sprake is van reorganisatie of bijv.  gebrek aan carrière mogelijkheden of juist te snel in een nieuwe rol worden voorgesteld, kan stress in de hand werken.

Rol werkgevers

Klinkt misschien herkenbaar, maar werkgevers/leidinggevende kunnen hier een belangrijke rol in spelen en daardoor ook ziekteverzuim voorkomen of in elk geval verminderen.

Dus heb er als werkgever/leidinggevende aandacht voor hoe het in de eigen organisatie werkt en in elkaar zit. Belangrijker nog,  leer signalen van stress te herkennen en ga regelmatig eens in gesprek met je werknemers met deze punten in gedachten en onderschat deze factoren niet. Voorkomen van stress klachten is uiteindelijk beter dan genezen. Voorkom uitval op het werk en zet tijdig de loopbaan- en re-integratieconsultants van Puls in. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie en de mogelijkheden.

Neem contact op

Wilt u meer informatie ontvangen? Neem dan contact met ons op of vraag vrijblijvend een offerte aan.