Is de thuiswerkplek van de arbeidsdeskundige goed ingesteld?

Als arbeidsdeskundige weeg je de werkbelasting van het werk en belastbaarheid van een medewerker. Dit kan door bijvoorbeeld arbeidsdeskundig onderzoek of een duurzaam inzetbaarheidsonderzoek. Hiervoor reist de arbeidsdeskundige het hele land af. Behalve nu. De afgelopen maanden werkt ook de arbeidsdeskundige, HR-medewerker, leidinggevende of casemanager veel vanuit huis. Waar zij normaal kijken naar de werkplek van de medewerkers, is het tijd dat de arbeidsdeskundige nu de eigen werkplek onder de loep neemt! Maar waar letten we nu eigenlijk op?

Zo creëren we een goede thuiswerkplek

Een goede werkplek thuis is net zo belangrijk als op kantoor, thuis werken we immers ook 8 uur per dag. Daarom zijn thuis dezelfde ‘eisen’ voor een goede werkplek nodig als op kantoor:

  • Zorg voor een goed instelbare bureaustoel en wissel regelmatig van houding.
  • Let ook op de zithouding: met de rug tegen de leuning, voeten op de grond en het beeldscherm op ooghoogte.
  • Wissel beeldschermtaken ook af met andere taken.
  • Werk met een los toetsenbord en extra beeldscherm naast de laptop. Dit verlaagt de kans op nek- en rugklachten.
  • Zorg voor een rustige werkplek, bij voorkeur een aparte kantoorruimte. Zo kunt u ongestoord (beeld)bellen en kunt u zich bijvoorbeeld beter concentreren op belangrijke taken.

Deze middelen zijn onmisbaar op het thuiskantoor

Op kantoor zorgt de werkgever dat u over alle middelen beschikt. Thuis bent u zelf de verantwoordelijke. Echter zijn vaak niet alle vereisten aanwezig of vergen ze een grotere investering. Maar ook dan zijn er enkele oplossingen te vinden:

  • Heeft u geen goede stoel in huis of is het een te grote investering? Vraag aan uw werkgever of het mogelijk is om een stoel in bruikleen te nemen.
  • Dit geldt ook voor extra materialen als een los toetsenbord, muis en beeldscherm. Weet u niet goed hoe u deze moet installeren? Vraag dan uw ICT afdeling om hierbij (online) te assisteren.
  • Werkt u met meerdere mensen thuis of heeft u simpelweg niet de ruimte om rust op te zoeken? Maak dan goede afspraken met de personen thuis. Spreek bijvoorbeeld vaste tijdsblokken of dagen af waarop u geconcentreerd en ongestoord wilt werken.
  • Moet u uw aandacht verdelen tussen uw gezin en uw werk? Bespreek dit met de werkgever of leidinggevende. Mogelijk kunt u flexibeler omgaan met werktijden zodat u bijvoorbeeld ook in de avond werkzaamheden kunt verrichten.

Waarom is een goede werkplek zo belangrijk?

Zoals eerder genoemd maakt u thuis een volle werkweek. Hierdoor kunnen thuis dezelfde klachten ontstaan als door een slechte werkomgeving op kantoor. Wacht daarom vooral niet tot u klachten krijgt, maar begin thuis eerst met een goede werkomgeving. Gebruik bijvoorbeeld ook de tijd die u normaal als reistijd had om te wandelen en te bewegen. Een arbeidsdeskundige ziet in de praktijk welke beperkingen een verminderde werkomgeving kan hebben en wat hiervan de gevolgen zijn. Ook voor HR medewerkers, leidinggevenden en arbeidsdeskundigen geldt: volg jouw eigen advies op! We zorgen voor de goede werkomgeving van onze medewerkers, maar laten we er zelf ook aandacht aan geven.

Meer weten?

Wilt u meer weten over de arbeidsdeskundige van Puls of bent u benieuwd naar de dienstverlening? Neem dan een kijkje op onze website of neem contact met ons op.

Neem contact op

Wilt u meer informatie ontvangen? Neem dan contact met ons op of vraag vrijblijvend een offerte aan.