Interview met consulent Medine Yumlu

Onze communicatiemedewerkers interviewden onlangs consulent Medine Yumlu over UWV Modulaire Dienstverlening.

Je behandelt veel modulaire dienstverlening dossiers. Hoe is dit eigenlijk zo tot stand gekomen?

“Dit is eigenlijk op een hele grappige manier gegaan. Ik heb als Turks sprekende begeleider een aantal dossiers behandeld. Het UWV was hier zo tevreden over en toen is het balletje gaan rollen. Mijn naam werd intern doorgegeven en toen zijn de contactpersonen mij persoonlijk gaan benaderen voor verschillende dossiers. Een beetje mond-tot-mond reclame dus!”

Wanneer komt iemand in een modulair traject terecht? Wat zorgt ervoor in zo’n dergelijke situatie terecht komt? “Arbeidsongeschikt raken kan een grote impact hebben op mensen. Ze kunnen hun dag/arbeidsritme kwijtraken, minder ondernemen en minder sociale contacten hebben waardoor ze geïsoleerd kunnen raken en de afstand tot de arbeidsmarkt steeds groter en groter wordt. Hierdoor wordt de kans kleiner om deel te nemen aan de maatschappij en uiteindelijk aan de arbeidsmarkt. In die gevallen word ik vaak benaderd voor het begeleiden van een traject. Ik doe bijvoorbeeld veel participatie interventie trajecten waarbij ik mensen help uit hun isolement te komen door aandacht te besteden aan hun fysieke en mentale conditie. Hierbij kan gedacht worden aan coaching gesprekken, werken aan een dagritme, fysieke conditie, het in kaart brengen van de interesses of zelfs ondersteuning bij vraagstukken met betrekking tot instanties. Net waar de cliënt behoefte aan heeft om die eerste stap te zetten om weer actief te worden. Door de belemmeringen zoveel mogelijk weg te halen of juist inzichtelijk te maken en de mogelijkheden in kaart te brengen krijgt de cliënt meer perspectief om weer mee te kunnen doen.

Als deze stap gelukt is, volgt er vaak een traject maatschappelijk deelname. Naam zegt het al eigenlijk, het doel is om weer deel te kunnen nemen aan de maatschappij door middel van activiteiten en contacten maken.”

Waar zit het verschil met bijvoorbeeld een Werkfit traject qua begeleiding?

“Werkfit trajecten zijn meer een voorbereiding op de arbeidsmarkt. In deze trajecten gaan we mensen klaarstomen voor de arbeidsmarkt, een CV opstellen, zoeken naar een werkervaringsplaats, etc. Mensen in een modulair traject zijn nog niet klaar voor de arbeidsmarkt.”

Hoe motiveer jij klanten om een volgende stap op de participatieladder te zetten? En waar zit hier de uitdaging in?

“Dit is lastig te zeggen. Ik ben van mening dat persoonlijk contact het verschil maakt. De klantrelatie is de allerbelangrijkste factor. Zo merk ik dat bijvoorbeeld dat verwachtingsmanagement en het uitleggen van het doel van een traject al veel doet voor het vertrouwen. Dit maakt wel dat klanten bereid zijn om meer te gaan doen. Hier zit dan ook de uitdaging in, om dit te kunnen creëren. Een traject valt of staat ook met de contacten die je hebt met klanten, dit is echt de basis voor een succesvol traject.”

Kun je bij sommige dossiers jouw moedertaal inzetten?

“Ik zet bij veel van deze dossiers mijn moedertaal in. Het scheelt namelijk ontzettend veel wanneer mensen in hun moedertaal kunnen spreken. Ik heb nu bijvoorbeeld een klant in traject waarvoor UWV denkt dat hij klaar is voor een volgende stap. Maar de klant communiceert juist naar mij dat hij hier nog niet klaar voor is. In zo’n situatie probeer ik dan aan te horen wat de partijen vinden en probeer ik hier als boodschapper op in te spelen. Mijn moedertaal helpt dan goed om met de klant te kunnen communiceren. Ze kunnen zich beter verwoorden en voelen zich daarnaast vertrouwd. Ik kan hierdoor ook beter terugkoppelingen doen aan UWV.”

Zo ja, helpt dit het vertrouwen van klanten te winnen?

“Ja dit helpt inderdaad het vertrouwen het winnen.”

Neem contact op

Wilt u meer informatie ontvangen? Neem dan contact met ons op of vraag vrijblijvend een offerte aan.