Geregistreerd of gecertificeerd: wat is eigenlijk het verschil?

Wanneer u als werkgever een arbeidsdeskundige inschakelt voor uw medewerker, dan wilt u er zeker van zijn dat u met een professionele arbeidsdeskundige te maken heeft. De arbeidsdeskundige kan geregistreerd en/of gecertificeerd zijn. Maar wat houdt dit nu in en wat is het verschil?

Geregistreerd bij Stichting Register Arbeidsdeskundigen

Door de inschrijving in het register onderschrijf je als arbeidsdeskundige een aantal, met name ethische, gedragsregels. Bijvoorbeeld dat er in het dagelijkse werk zorgvuldig en respectvol met gegevens van de klant omgegaan wordt. Verbonden aan deze registratie is een klachtenreglement en zelfs tuchtrecht. Mocht u als klant vinden dat de arbeidsdeskundige niet handelt conform de gedragsregels (deze kunt u vinden via de website van de SRA), dan kunt u een klacht indienen bij de SRA over de register arbeidsdeskundige. Dit kan overigens alleen als de arbeidsdeskundige er geregistreerd is. De arbeidsdeskundige kan zich direct na het behalen van de opleiding en bij de start als arbeidsdeskundige registreren bij de Stichting Register Arbeidsdeskundigen (SRA). De meeste arbeidsdeskundigen zijn dan ook register arbeidsdeskundige.

Gecertificeerd SKO of DNV

Een arbeidsdeskundige heeft altijd te maken met de driehoek: mens, werk en inkomen. De wet- en regelgeving hieromtrent verandert constant. Als arbeidsdeskundige is het belangrijk om actuele kennis op te doen en uit te breiden. Door te certificeren toont de arbeidsdeskundige aan dat hij of zij op de hoogte is van de laatste vakkennis. Het certificeren kan via twee organisaties: Hobèon SKO of DNV.

Actuele kennis

Voor certificering geldt dat de arbeidsdeskundige minimaal twee jaar als arbeidsdeskundige werkzaam is, voordat hij zich kan certificeren. Eenmaal gecertificeerd verloopt de certificering na vier jaar. Als er voldoende PE (permanente educatie) punten zijn gehaald gedurende deze vier jaar, kan hij zich weer hercertificeren. PE punten behaalt de deskundige bijvoorbeeld door het bijwonen van cursussen, workshops of andere activiteiten.

Onderlinge toetsgroep (OT)

Tevens moet in deze periode aangesloten zijn bij een zogenaamde onderlinge toetsing groep (OT groep). Tijdens deze bijeenkomsten bespreekt de arbeidsdeskundige (voorbeeld)casussen volgens een bepaalde structuur om op deze wijze je vakinhoudelijke kennis aan te scherpen. Voordeel is vaak dat de OT groepen bestaand uit verschillende arbeidsdeskundigen die in verschillende werkgebieden werkzaam zijn. Denk hierbij aan UWV, letstelschade, als zelfstandige of bij een arbodienst. Hierdoor blijft de kennis niet beperkt tot het eigen vakgebied. Van deze vergaderingen wordt verslag gemaakt wat tevens als bewijs dient bij een certificering. Dit, in combinatie met de vereiste PE punten, wordt gebruikt om aan te tonen dat de vakkennis op peil is.

Kwaliteit

Tot slot is een vereiste dat een gecertificeerd arbeidsdeskundige ook de ethische code vanuit de SRA onderschrijft. Een register arbeidsdeskundige hoeft dus niet gecertificeerd te zijn om in het register te komen. Andersom moet een gecertificeerde arbeidsdeskundige altijd ook geregistreerd arbeidsdeskundige zijn. Heeft dat invloed op de kwaliteit van de dienstverlening? Dat hoeft natuurlijk niet. Zowel de gecertificeerde als niet gecertificeerde arbeidsdeskundige zijn hiervoor opgeleid, en de niet gecertificeerde arbeidsdeskundige kan uiteraard ook zelfstandig de vakkennis actueel houden, veel werkervaring opgebouwd hebben en regelmatig met vakgenoten sparren. Alleen is dit dan niet vastgelegd in een certificaat. Het certificaat dient om aan te tonen dat de kennis van de arbeidsdeskundige accuraat is. Het is wel aan te raden om in ieder geval met een geregistreerd arbeidsdeskundige aan de slag te gaan, omdat dit voor u als werkgever een bepaalde kwaliteitsstandaard en klachtenafhandeling biedt.

Meer weten?

Alle arbeidsdeskundigen van Puls zijn geregistreerd, en gecertificeerd of werken naar hun certificering toe. Wilt u meer informatie of wilt u graag een arbeidsdeskundige van Puls inschakelen? Neem dan contact met ons op via 088 032 24 60 of e-mail naar servicedesk@pulsinzetbaarheid.nl. Wij staan voor u klaar!

Neem contact op

Wilt u meer informatie ontvangen? Neem dan contact met ons op of vraag vrijblijvend een offerte aan.